Sunteti managerul unei afaceri de familie, sot si tata al unui fiu: Cum ati experimentat personal criza coronavirusului in timpul restrictiilor stricte?
Gerd Schachermayer: Am avut noroc ca nu au existat cazuri de boala in mediul meu privat. Asadar, cel putin pe acest plan nu am avut ingrijorari deocamdata. In general, a fost o perioada foarte aglomerata. Pe de o parte, ca si in cazul multora, viata de familie s-a schimbat: fiul nostru a avut scoala online si a trebuit sa-si restructureze rutina de invatare de zi cu zi. La cei unsprezece ani ai sai, nu a putut face asta singur si noi, parintii, l-am sprijinit acolo unde era necesar. In plus, am experimentat o perioada de mare incertitudine in companie. Conditiile generale si contextul s-au schimbat aproape zilnic si a trebuit sa actionam rapid si cat se poate de prudent. Intr-o astfel de situatie se lucreaza cu diferite scenarii posibile. A lipsit securitatea planificarii si acest lucru este valabil si in prezent.
Este vorba deci despre luarea de decizii de anvergura. O sarcina dificila atunci cand o situatie este atat de volatila. Pe ce va bazati deciziile si ce este deosebit de important pentru dumneavoastra?
Gerd Schachermayer: A fost destul de provocator. Cred ca trebuie sa fim constienti ca nu exista corect sau gresit intr-o situatie atat de exceptionala. Se alege o cale conform celor mai bune cunostinte si credinte si apoi se urmeaza acest drum. Aceasta decizie este urmare a consultarii cu specialistii din companie. La Schachermayer avem experti excelenti, care au dovedit un angajament incredibil pentru a asigura continuitatea activitatii noastre si care au cautat cele mai bune posibilitati in cadrul prevederilor legale. Un mare sprijin aici a fost si sotia mea Alexandra, care ne-a sfatuit ca avocat in problemele legale.
Sa vorbim despre aspectele economice: casa de comert Schachermayer este o veriga a lantului de aprovizionare, ce a fost puternic perturbat de inchideri, restrictii de import etc. Ce restrictii au avut cel mai mare impact asupra Schachermayer? Au fost probleme la livrari?
Gerd Schachermayer: A fost deosebit de important pentru noi sa ne mentinem functionarea sediului central din Linz. Aici se centralizeaza totul: IT-ul, logistica si expeditiile, achizitiile, vanzarile cu departamentele de specialitate, comunicarea corporativa, contabilitatea si resursele umane. Prin urmare, prioritatea principala a fost sa ramanem aici apti de munca. Ceea ce am reusit - am fost mereu disponibili si capabili sa livram. In ceea ce priveste intregul grup, sigur ca restrictiile la granite si carantina ne-au afectat. In unele tari, cum ar fi Italia, pe o perioada de timp s-a oprit complet activitatea economica. A fost si este foarte dificil in sectorul investiilor in bunuri, precum utilajele mari. Asa cum era de asteptat, interesul pentru investitii al clientilor nostri a scazut in ultimele saptamani si numai urmatoarele cateva saptamani vor arata cum se dezvolta acest lucru in continuare.
Operatiunile in sedii au fost complet oprite din cauza inchiderii tuturor showroom-urilor. Cum au decurs in acest timp asistenta si consultanta oferite clientilor?
Gerd Schachermayer: Prin Portalul pentru parteneri oferim de multi ani o optiune convenabila de comanda online, cu multe functii suplimentare utile. Acest avantaj digital ne-a adus acum multe beneficii. In ultimele luni am avut o stransa legatura cu clientii nostri prin intermediul Portalului partenerilor. In acest fel am putut prelucra rapid comenzile zilnice. Accesibilitatea prin e-mail si telefon a fost de asemenea importanta. Cand vremurile sunt atat de imprevizibile, nimeni nu este dispus sa astepte mult timp pentru a i se prelucra intrebarile sau comenzile. Angajatii nostri au actionat cu adevarat extraordinar aici.
Cum s-a reflectat criza sanitara in vanzari?
Gerd Schachermayer: Datorita complexitatii gamei noastre, la aceasta intrebare este dificil de raspuns. Avem compartimente in care am trecut foarte bine prin criza, de exemplu in zona de servicii pentru utilaje sau in domeniul mestesugarilor. Au fost insa si clienti care au preferat sa devanseze vacantele lor anuale si, prin urmare, au comandat putin de la noi in acest timp. Dar am vazut, de asemenea, achizitii de tip hamster cu putin timp inainte de „inchidere” si achizitii ulterioare mai mari dupa deschidere. Vom putea evalua toate aceste efecte mai tarziu.
In cadrul companiei au fost implementate numeroase masuri, cum ar fi reglementarile de igiena, normele partiale de lucru, etc. Cum le evaluati in retrospectiva?
Gerd Schachermayer: Pe intreaga perioada am mentinut o colaborare foarte stransa cu reprezentantii salariatilor, i-am tinut la curent cu situatia actuala si i-am implicat in deciziile importante. Aceasta coordonare stransa a fost foarte valoroasa pentru mine.
Ce urmeaza? Cum vedeti urmatoarele luni - cu ingrijorare sau incredere?
Gerd Schachermayer: Dupa cum am mentionat deja, situatia ramane imprevizibila. In acest moment, trebuie sa gandim in scenarii si sa fim cat mai bine pregatiti pentru toate eventualitatile. Sunt sigur ca, in calitate de companie de familie, avem cele mai bune premise pentru a trece bine de aceasta perioada. Mai ales ca echipa noastra de angajati a dovedit in ultimele luni cat de rapid si flexibil putem reactiona la provocari.
Va fi criza coronavirusului si un moment de cotitura? Vor exista schimbari la Schachermayer, care vor fi implementate durabil?
Gerd Schachermayer: Exista evolutii in fiecare companie, care vor aparea mai devreme sau mai tarziu, iar unele sunt deja previzibile. Abordarea acestor probleme este deseori amanata din comoditate sau frica de risc. Cred ca situatia actuala este momentul potrivit pentru a analiza astfel de evolutii si pentru a vedea ce masuri deriva din acestea.
Si din perspectiva sociala: Credeti intr-o schimbare initiata de coronavirus, pe care unii o prognozeaza si uneori chiar o solicita?
Gerd Schachermayer: In opinia mea, ceea ce se aplica companiilor se aplica si societatii. Este timpul sa implementam in sfarsit masuri care au fost amanate mult timp, astfel incat sa fim pregatiti si pentru urmatoarea criza. In viata privata s-a vazut ca scolile au fost coplesite de subiectul eLearning. Companiile au foarte multe de facut atunci cand vine vorba de utilizarea optiunilor digitale. De asemenea, avem multe de imbunatatit atunci cand vine vorba de organizarea si salarizarea flexibila a orelor de lucru (cuvint cheie timp de lucru partial). Cea mai evidenta a fost lipsa completa de actiuni coordonate intre fiecare tara UE. O coordonare reciproca, decizii la unison si o implementare comuna si transnationala ar fi facut lucrurile mult mai usoare.
Ce ati invatat personal din criza coronavirusului?
Gerd Schachermayer: Este important ca in momentele de incertitudine sa iti gestionezi bine fortele, mai ales daca nu este previzibil cat va dura o criza.
(Autor: Sigrid Grammer, )